Motoros alkatrészek
Tuning alapok I.
Amikor a robogónk tuningolásán gondolkozunk először mindig a célt érdemes meghatározni. Ha a munkába, iskolába, bevásárolni akarunk eljutni picit gyorsabban, akkor értelem szerűen más kell, mint ha a versenypályát akarnánk meghódítani. Sok esetben a legalapvetőbb tuning, hogy eltávolítjuk a motor gyári fojtását. Ez lehet elektronikus vagy mechanikus, eléggé típus specifikus, ezért érdemes utána nézni még a nagy beruházások előtt. Ha ez megvan, akkor már semmi se állhat az utunkba, hogy teljesítményt, végsebességet, gyorsulást növeljünk.
Az alap és talán legegyértelműbb tuning, a kipufogó lecserélése. A már érezhető többleterő mellett a Giannelli GO szériája tökéletes, ha nem vágyunk hangosabb és feltűnőbb kipufogóra, de szeretnénk lecserélni a gyárit egy új, pofás változatra. A komolyabb, rezonátoros dobok magas fordulatszámon akár 30% teljesítmény pluszt is hozhatnak, de itt már egy finomhangolás is szükséges lehet. Ezt sok esetben a Giannelli is javasolja, jó pár dob mellé grátisz jár a megfelelő súlyú görgőszett is. Nem nagy tétel, és a jobb levegő ellátás mellett a motorunk is tisztábban lélegzik tőle, így mindenképp egy Malossi sportlégszűrő betét beszerzését is javasolni szoktam, ha már kipufogót cserélünk. Miután ezekkel a dobokkal, lásd Giannelli Extra V2, Reverse, Rekord vagy az Arrow Street már megdobjuk robogónk fordulatszámát így végsebességünk is javulni fog. Így viszont a gyári féket is komolyabban terhelni kell egy-egy lassuláshoz, szóval soha ne felejtsétek el azt is, akár egy jobb fékbetéttel a teljesítményhez igazítani. Ezekhez kiválóak lehetnek a Malossi Sport fékbetétek, amiket a gyári tárcsával is tudsz használni, de egy sima fékbetéthez képest pontosabb és nagyobb fékhatást biztosítanak, hosszabb élettartam mellett.
Az üzletünkben forgalmazott Malossi, Giannelli, Arrow, Bitubo és De Pretto termékek felszerelése megváltoztatja a motorkerékpár eredeti műszaki állapotát, így a járműre eredetileg kiállított típusbizonyítvány érvényét veszti a jótállással együtt.
Ezért az így átalakított gépjárművek közúti közlekedésre nem alkalmasak. A nem megfelelő használatból eredő minden kár a vásárlót, ill. a használót terheli.
A fenti okok alapján, a tuning alkatrészekre jótállást nem vállalunk.
Gyári hiba esetén, a jogszabályoknak megfelelően cseréljük azokat.
Tuning alapok II.
Tehát robogónk tuningolása elkezdődött. Fojtások kiszedve, fent az új kipufogó, van új légszűrőnk, jobb fékbetétünk, görgők a rendszerhez állítva, örülünk, mert a motor fürgébb és már gyorsabb is lett. Az alap cél tehát elérve, rájövünk, hogy ez milyen jó és komolyabb tuningra kezdünk vágyakozni.
Ez esetben nem szabad elfelejteni, hogy egy kétütemű, nagy fordulatú motor bizony kopik. Itt lép be esetünkben a tuning következő fázisa. Egy 15-20 ezer km-t futott blokktól, már nem szabad elvárni, hogy az újkori vehemenciával akarjon kiugrani alólunk, bármit is csinálunk vele. Szóval vagy fogjuk és ha alapból alumínium hengerünk van akkor felújíttatjuk az Athena-val, vagy beruházunk egy új, erősebb, sportosabb hengerszettre. A Malossi szintén minden típushoz ajánl 50 vagy 70 ccm-es vas, illetve alumínium sporthengereket, amikkel akár a gyári értékek többszöröse is elérhető. Utcára tartósságuk miatt elsősorban a vas hengereket szoktuk ajánlani, az MHR szettek már jóval túlmutatnak azon, hogy hétköznapokon használjuk el őket.
Szóval fent az új hengerszett, de az elvárt űrugrás nem következett be? Persze, hiszen a megnövekedett teljesítményt megfelelő mennyiségű üzemanyaggal is ki kell szolgálni. Sok esetben elegendő a gyári karburátorok újragondolása egy nagyobb fúvókaszettel, kicsit odafigyeltebb beállítással, de ha ez nem megoldható, akkor lehetőségnek ott a Dellorto karburátorok széles választéka. Egy komolyabb hengert is kényelmesen kiszolgál egy 17,5-ös vagy 19/21-es karburátorszett, de itt már azért ne várjuk el a gyárilag ígért 3-4 literes fogyasztást se a gépünktől. Ilyen átalakításokkal már jóval a gyári teljesítmény felett fogunk járni, úgyhogy figyeljünk a gép többi elemére is. Egy gyengébb főtengely egy 70es hengert már nem biztos, hogy elbír, de elképzelhető, hogy a kuplung se bírja a strapát, elhasználódott, vagy nem elég erős benne a rugó. Olajnál is egy szintetikus a megfelelő választás, akár a megnövekedő kenés igényéhez igazítva a benzinbe is belekeverve. Jó tuningolást, folytatás következik...
Tuning alapok III.
Ha eljutunk odáig hogy a robogónk lóereje valóban több mint a gyári és nem csak a ráragasztott matricáknak köszönhetően, akkor érdemes nekiállni valóban testre szabni a beállítást. Ezt a legkönnyebben a variátor, kuplung és áttétel módosításával tudjuk elérni.
Először is érdemes átnézni a már meglévő alkatrészeinket, hiszen egy 10-20%-al keskenyebb, kopottabb szíj a teljesítményben is eléggé észrevehető. Szintén elég rossz hatással van a gyorsulási érzetre egy elhasználódott kuplung, egy elgyengült rugó, egy kockának kinéző görgő, esetleg egy hullámosra gyalult variátorház.
A variátor beállításánál igazából nem létezik olyan, hogy jó vagy jobb, ott a legtöbb esetben a megfelelőre érdemes törekedni. Egy jól megválasztott Malossi Multivar szettel nagyon mellé már nem lőhetünk és ha kiegészítjük egy jó Fly vagy Delta kuplunggal akkor meg aztán tényleg sokat hozzá lehet tenni a vezetési élményhez. Ezekkel a teljes mértékben variálható szettekkel tudunk játszani, hogy jobban gyorsuljunk vagy nagyobb legyen a végsebességünk, milyen fordulatról szeretnénk, hogy meginduljon a motor. Fontos ezen alkatrészeknek az összehangolása, egy megnövekedett teljesítmény ezt megkívánja. Ahogy minden más komponensnél itt is érdemes figyelni a beépített többi elemre, hiszen egy sportkipufogó mellé nem feltétlenül kell az MHR variátor, és egy komolyabb 70es hengerű géphez se biztos, hogy elegendő egy gyárira tervezett ékszíj. Egy jól összehangolt robogó hatalmas élményt tud nyújtani, hiszen 50 ccm-el is komoly gyorsulás érhető el lámpától lámpáig, igazán mókássá téve a vele való közlekedést.
Elméletben és leírva, ezek a dolgok persze nagyon jól hangoznak, de ha kíváncsiak vagytok, hogy a valóságban is, hogy működnek ezek a változtatások, akkor figyeljétek a folytatást...
Project Speedfight
Ahogy a cikksorozat elején is leszögeztük, többféle irányba haladhatunk a robogónk tuningolásával, jobbá tételével. Miután, bár sokszor esővel tarkítva, de igazán meleg nyarunk van, így nekem is adta magát az ötlet, hogy kellene valami kis robogó bejárni a boltba. A kinézet, na meg a méret fontosabb volt a funkcionalitásnál, így egy Peugeot Speedfight-ra esett a választásom. A kezdeti nehézségek után a modell alkatrészellátása már bőven megoldott, nálunk is szinte minden kopó vagy tönkremenő alkatrész kapható hozzá, így ha tetszik a „Pözsi” bátran merem ajánlani mindenkinek.
Mivel a munkába járás volt vele a cél, így most az MHR tuning szerelmesei akár lapozhatnak is, hiszen ilyen jellegű átalakításon ez a robogó nem esett át, de ha érdekel, hogy mi kell, hogy gondtalanul közlekedhess, akkor érdemes maradni. Megvételkor kicsit ugyan köhögősen, de lehetett vele menni, végsebessége nagyon elmaradt az általam elvárttól. A gyári fojtások kiszedése mellett, a kockára kopott görgőket és a gyárilag elvárt méretnél jóval keskenyebb szíjat is Malossi darabokra cseréltem. A légszűrő szerepét is két gyenge minőségű szivacslap volt hivatott ellátni, az is a kukában végezte, helyére pedig a gyári légszűrőházba való Redfilter került. A kuplung átnézése is hozott meglepit, egy méretben és erősségben is alul méretezett kontrasztrugó képében, így helyére bekerült egy fehér Malossi. A gyári kipuff is kopottas külsővel és eléggé eltömődve várta a végzetét így adott volt a helyzet egy Giannelli beszerzésére. Hangra alig hangosabb mint a gyári, viszont menetdinamikában és végsebességben hozott, és az új tömítéseknek hála, ez már ki se fújt. Ezek után egy kis játék a karbi beállításával elengedhetetlen volt. Mint látjátok minimális odafigyeléssel és ráfordítással simán össze lehet pakolni egy üzembiztos gépet, ráadásul ezeket a karbantartásokat szinte minden használtan vett robogónál érdemes elvégezni. Nekem a végeredmény egy kellemes 3 liter körüli fogyasztás, megfelelő utazósebesség és gyorsulás, na meg megbízhatóság.
Aztán gondoltam akkor tuningoljunk és vettem egy Area 51-et...
Dellorto karburátorok és alkatrészeik
Amikor robogónk fejlesztésére, tuningolására gondolunk az egyik leghatásosabb módszer, ha tökéletesítjük a bejuttatott levegő és benzin mennyiségét. Legyen az egy széria robogó elhasználódott karburátorának cseréje vagy egy komolyabb tuning gép benzinellátásának fejlesztése, mindegyikhez megtalálod nálunk a megfelelő DELLORTO karburátort. Miután élen járnak a karburátor gyártásban idestova 85 éve, így biztos lehetsz benne, hogy a legjobb minőséget és odafigyelést kapod, ha erre esik a választásod, hiszen termékeik folyamatos fejlesztése mellett a DELLORTO-nak fontos a régi karbik alkatrészellátása is, így szinte a kezdeti modellekhez is kapható a mai napig pót- és cserealkatrész. A DELLORTO hivatalos magyarországi forgalmazójaként polcunkon megtalálod a legnépszerűbb típusok karburátorait és alkatrészeit, de rövid határidővel bármelyik versenytechnikás szörnyet is meghozzuk Neked!
Giannelli G-4 2.0 kipufogó
A Giannelli megalkotta legújabb maxi scooter kipufogóját, mely a G-4 továbbfejlesztett verziója. Az elődhöz hasonlóan a dob, illetve a leömlő is rozsdamentes acélból készül, homologizált és kivehető hangtompító furulyával látták el. A kipufogó motorspecifikusan gyártott, egyes típusoknál, ahol szükséges, tartalmazza a lambda szonda csatlakozásának helyét, illetve minden olyan kiegészítő része, mely szükséges a felszereléshez. A fejlesztés során törekedtek a minimális súly és a masszív felépítés tökéletes összhangjának megteremtésére, így a modern gyártástechnológiának és a szigorú minőségellenőrzésnek köszönhetően megszületett a G-4 2.0.
Hogy miért Giannelli-t?
Valahogy a motor/robogó tuningolások első lépcsőfoka majdnem mindenkinek a gyári kipufogó sportosabbra való cseréjével kezdődik. Igazából érthető, hiszen a látni és látszódni elv mellett nem elhanyagolható, hogy ha meg is hall bennünket a többi közlekedő. De mint mindennél, ennél is érdemes odafigyelni és nem ész nélkül lecserélni a gyári dobot egy verseny változatra, miközben minden más marad a régi.
Ha nem vágyunk komolyabb tuningolásra és mindenképp marad a gyári henger, akkor a Giannelli GO szériája egy igazán jó választás lehet. Tökéletesen kiszolgál egy gyári 50ccm-es hengert, kinézetében inkább a gyárihoz hasonlít, sokan használják a régi, elhasználódott, esetleg elrohadt, eltömődött kipufogójuk helyett. Igazi munkába járós, senkit nem zavarós, éjjel a csendben miközben mindenki más alszik hazaérős kipufogó.
Szintén még inkább az 50-es kategóriát erősíti, de akár már egy 70-es vashenger szériához is vihető a Giannelli Extra V2. Itt már egy jóval sportosabb kinézetű és hangú rezonátoros sportdobot kapunk a pénzünkért. Erősödik a motor a felsőbb fordulatszám tartományokban, sok esetben itt már egy alap variátor hangolás is kellhet, de no para, a Giannelli gondolt erre is és ha meglátásuk szerint szükséges, akkor a kipufogó mellé adja a megfelelő görgő szettet is.
A Giannelli Reverse és Rekord kinézetében ugyan eltérnek egymástól, de felépítésükben mégis hasonlóak. Ők már jól elvannak egy kicsit komolyabb tuninggal is. 70-es sport vagy MHR Replica szettek mellé kiválóak és extra kinézetüknek köszönhetően optikailag is sokat hozzátesznek a motorhoz. Ilyen paraméterek mellett, pedig kimondottan elismerésre méltó, hogy a gondos tervezésnek hála minden EU-s előírásnak megfelelnek. Széles tartományban használható kipufogók, igazán jó ár/érték aránnyal felvértezve.
Mint minden gyártónak a Giannellinek is van egy nagy ágyúja, egy adu ásza ha kompromisszumot nem ismerő kipufogó kell. Ez pedig nem más mint a Shot V3-V4 széria, melyet kimondottan a nagy fordulatú, alumínium hengerszettek mellé fejlesztettek ki, mint például a Malossi MHR Replica, ami mellé csakis egy tuning karburátor dukál.
Bár már Racing besorolású termék, még így is figyeltek rá, hogy ez a kipufogó szintén megfeleljen a zajkibocsátási normának.
Az elődmodellhez képest a legnagyobb változtatás, a konfúzor kúpnál a végcső kialakításánál..., de ezt hagyjuk is, a lényeg, hogy sokkal dögösebb lett és az öblösebb hangtompítónak köszönhetően, akár +1 lóerő teljesítményt is képes hozni. Természetesen ezt nem a gyári 50-esből fogja kihozni, ha olyanra szereled, örülj, ha egyáltalán elindul vele a motor, de nyugi, ha komolyabb tuningra vágysz, nálunk megtalálod a hozzá való komponenseket ;)
Fabbri Gen-X plexik
A Fabbri új szériás GEN-X Sport, illetve Touring plexijei tökéletes választás lehet mindazoknak, akik a funkcionalitás mellett egy igazán jól kinéző szélvédőre vágynak. A legújabb és legkedveltebb modellek tulajdonosai örülhetnek igazán ennek a típuscsaládnak, hiszen sok új naked vagy túra motor eddig hanyagolva volt plexi szempontból. Ha tegyük fel egy CB1000R-re vagy MT-09-re keresel plexit, akkor valóban jó helyen jársz, hiszen mindegyik modellhez azonnal 2-3 -féle típus elérhető a Fabbri GEN-X kínálatában. De ha mondjuk Ducati, Kawasaki, vagy Triumph áll a garázsodban és még nem találtál rá az ízlésednek megfelelő szélvédőt, akkor is érdemes átböngészni a GEN-X darabokat. Hogy teljes legyen a sor a BMW F 800R és a Suzuki GSR 600 is már bekerült a Fabbri kínálatába, így ezen példányok tulajai is örülhetnek, ha egy kis szélvédelemre vágynak. Az új GEN-X plexiket keressétek webshopunkban vagy boltjainkban!
Fabbri plexi a hideg ellen!
Pár hasznos kiegészítőt már a figyelmetekbe ajánlottunk az őszi/téli motorozáshoz, de amiről még nem esett szó, az a Fabbri plexik igazán széles kínálata. Pedig ez talán az egyik leghasznosabb kiegészítő, ha eltökélt szándékunk, hogy a hidegebb időkben is a motorozás agilitását választjuk az autó vagy a tömegközlekedés helyett.
Egy kimondottan erre az időszakra kitalált Fabbri plexi védelme mögött szinte királyi kényelmet élvezhettek, hiszen tökéletesen megvéd a hidegtől, esőtől és szinte mindentől ami egy ilyen zordabb időjárásban szembe jöhet.
A Fabbri jelenleg közel 400 robogó és 200 motortípushoz gyárt plexiket, így legyen akár egy régi Aprilia Amico-d, egy 2017-es Honda Vision 110-ed vagy egy DL650 V-Strom-od, nálunk biztosan találsz hozzájuk való plexit az őszre.
Fabbri Summer plexik
Arról, hogy a nagy meleg mellé hogyan tudsz felöltözni biztonságosan és kényelmesen, már esett szó. Viszont ha a robogód is fel van öltöztetve egy túraplexivel, akkor ne várd, hogy mögötte elérjen a kellemes menetszél. Ahogyan ruházatból, így a motorra szerelhető plexikből is létezik "szellősebb" változat, így a menetszél elleni védelemről nem lemondva, de azért élvezheted annak hűsítő hatását. Erre egy tökéletes megoldás a Fabbri Summer plexicsaládja amely már rengeteg típushoz elérhető, legyen az Vespa PX vagy Primavera, egy Honda SH 125/150 vagy SH 300, vagy akár egy Piaggio Medley. Ezek az alacsonyabb, keskenyebb, könnyedebb plexik szintén megvédenek a szél nagy részétől, de ellentétben egy túraváltozattal, itt valóban érezhető, hogy motoron ülsz. Ráadásul gondolva rá, hogy nyáron nem csak meleg van, de a nap is hét ágra süt, így a Summer plexik főként valamilyen enyhén vagy sötét füst változatban készülnek, hogy lásd is a műszereket mögötte.